Centrum Integriteit werkt mee aan een integere overheid




© Campaign: United Nations Convention against Corruption

Het Centrum Integriteit van de federale Ombudsman is het onafhankelijke aanspreekpunt voor elke ambtenaar die als klokkenluider misbruik of fraude binnen een federale overheidsdienst wil melden. Het kan bijvoorbeeld gaan over een onregelmatigheid bij een openbare aanbesteding, diefstal, vriendjespolitiek, een onwettige richtlijn of een andere vorm van onregelmatigheid die een ernstige inbreuk inhoudt op het algemeen belang.

Meer onderzoeken

Federale ambtenaren doen meer beroep op het Centrum Integriteit: het aantal onderzoeken blijft stijgen. In 2018 opende het Centrum Integriteit 40 dossiers en deed het 19 onderzoeken.

Nog te weinig vertrouwenspersonen integriteit binnen de overheidsdiensten

Ambtenaren kunnen misbruik of fraude ook binnen hun overheidsdienst melden, bij hun “vertrouwenspersoon integriteit”.  Oordeelt deze dat er een onderzoek nodig is, dan kan hij in overleg met de melder het dossier overmaken aan het Centrum Integriteit, dat een onderzoek start.

Op dit moment hebben nog maar 17 federale overheidsdiensten een vertrouwenspersoon integriteit. De federale Ombudsman stelt vast dat dit niet volstaat.   

Guido Herman, federaal Ombudsman: “Het is essentieel dat ambtenaren ook binnen hun eigen administratie een aanspreekpunt hebben, een contactpersoon die de overheidsdienst en de context goed kent en die, indien nodig de medewerkers kan informeren. Elke overheidsdienst zou minstens twee vertrouwenspersonen integriteit moeten hebben en hen de middelen moeten geven om hun opdracht goed uit te voeren.”

De federale Ombudsman pleit er ook voor om een echt en ruim integriteitsbeleid uit te bouwen, gaande van informatie over concrete richtlijnen tot sancties.  

gepost op: 07/12/2018