[Focus op een klacht] Ziekenfonds weigert “onvolledig dossier”



Marc deed een aanvraag voor een verhoogde tegemoetkoming bij zijn ziekenfonds. Zijn inkomen is erg laag en met een dergelijke tegemoetkoming zou hij minder moeten betalen voor gezondheidszorgen.

Onvolledig dossier?

Op vraag van het ziekenfonds geeft Marc bijkomende documenten af aan het loket. Pas twee maanden later krijgt Marc een bericht: zijn aanvraag is geweigerd, want de informatie is onvolledig. Hij probeert het ziekenfonds meermaals te contacteren en stuurt nog eens de documenten, maar krijgt telkens een standaardantwoord. Later blijken er technische problemen met de website van het ziekenfonds…

Verhoogde tegemoetkoming

De federale Ombudsman contacteert het ziekenfonds. Al snel blijkt dat Marc’s dossier wel degelijk in orde is. De informatie was niet goed doorgekomen als gevolg van technische problemen. Die zijn ondertussen opgelost, zodat dit probleem zich niet herhaalt voor anderen. Marc krijgt nu een verhoogde tegemoetkoming.

Ook een klacht?

Heb jij ook een probleem met de verplichte ziekteverzekering, zoals de terugbetaling van je gezondheidszorgen of uitkeringen in geval van ziekte of werkonbekwaamheid?
> Klop dan eerst aan bij de klachtendienst of de ombudsman van je ziekenfonds.
> Daarna helpt de federale Ombudsman je graag verder.  Dien hier je klacht in. 

Een klacht over een ander onderwerp? Via www.ombudsman.be vind je makkelijk terug bij welke ombudsman jij terecht kan voor jouw klacht. 

gepost op: 28/07/2017